Темата накратко:
България се гордее с векове на расово равноправие.
Вносът на норми за отношения между половете и расите идва от страни с тежко минало, където и днес липсва баланс.
Насилието и дискриминацията са престъпление и днес. Държавата по принцип се проваля в борбата с всеки тип престъпност.
Вместо да приемаме вносни норми, можем да бъдем пример, от който да се учи западът.
Замяна на думата „негър“ с „роб“ в новите издания на „Чичо Томовата колиба“, премахване на статуята на Сър Сесил Родс от фасадата на Ориъл Колидж в Оксфордския университет, призиви да се спре снимането на следващи филми от поредицата „Джеймс Бонд“, защото героят бил третирал жените по остарял и недостоен начин.
Демонстрирани по този начин, ценности като равенство между расите и половете, може би имат своя смисъл в държави, които имат болезнен опит с потисничеството. „Земята на свободните и домът на смелите“ – САЩ поддържа робство в 89 от общо 242 – годишната си история. Дискриминацията продължава и след това със забранени за чернокожите училища и помещения в киносалони, ресторанти и други публични места. Дори днес, макар да не се признава, полицаите в Съединените щати по време на патрулите си, определят като по-рискови чернокожите, които срещат по пътя си.
България е пример как различните имат равни права с мнозинството.
В Англия въпросът с дискриминацията също не стои по по-благоприятен начин. Осъден за содомия, което си е термина за хомосексуализъм от 19 век, Оскар Уайлд прекарва две години от живота си в затвора, след което здравето му е разклатено и скоро умира. Подобна съдба спохожда и Алан Тюринг – брилянтен математик и водещ изследовател в разбиването на германските кодиращи устройства „Енигма“, което позволява на Обединеното кралство да обърне резултата в морските боеве срещу Германия. Признал се за виновен в хомосексуализъм, той получил избор – да лежи в затвора, или да премине през лечение с медикаменти. Резултатът е, че се самоубива на 42 годишна възраст. Оскар Уайлд пък си отива на 46 години.
Дори не е нужно да се споменава Германия, за да стане ясно, че държави, които имат тежко минало, е нормално днес да правят отстъпки пред малцинствата си. Страдали и страдащи до днес, малцинствата не спират да търсят онази степен на гражданско равенство, която да компенсира вековете на потисничество и отказ от достъп до елементарни човешки и икономически права. В много случаи, същите страни и до днес пример за стряскащо икономичско неравенство при малцинствата.
Защо държавите, които не са обременени с подобно минало трябва да плащат същата цена?
България има десетилетия на приятелство с държави като Виетнам, Куба и други страни, включително от Африка, чиито граждани са идвали да учат в България. Студенти с азиатски и африкански произход сключват бракове с български партньори, заселват се и децата им днес имат пълноценно развитие.
Хомосексуалисти като Георги Парцалев и Емил Димитров са любимци на българската публика, а филмите и песните им продължават да се радват на популярност. В някои отношения дори остават и ненадминати.
Нарушаването на нечии права е престъпление и днес. Държавата обаче се проваля в противодействието на всеки вид престъпност.
Вярно България не е подмината от вредното влияние на националистически и расистки движения. Скин хедове (най-лошите разклонения на движението) и нео нацисти създават враждебна среда за всеки представител на малцинство, но това не е културата на българина, а още по-малко правна норма, с която дискриминацията по някакъв признак се узаконява и издига до държавна политика.
Използването на думи, маркиращи расовите и полови различия, както и тези в сексуалната ориентация в България никога не са били база за обида. В продължение на векове в България не било проблем да се каже, че човек е черен или жълт, и това само да илюстрира очевидната разлика, без да съдържа какъвто и да било намек за расизъм, и усет за расово превъзходство.
Това, че има обидни изрази според пола, ориентацията, расата е само фрагмент от целия речник с обиди, който съдържа такива за хората с наднормено тегло, висок, или нисък ръст, наличието на конкретен физически недъг, или затруднения в интелектуалното развитие.
Използването на обиди обаче идва, когато човек бъде предизвикан по един или друг начин и в 99% от случаите маркира загубата на този, който ги използва.
Трябва ли ни да си внасяме норми, когато можем да служим като добър пример?
Страната ни винаги е била пример затова че не се налага толерантност спрямо малцинствата. Толерантност е търпимостта на по-висшите към по-низшите. Вместо това малцинствата в България получават третиране като равни. Равни граждански и човешки права, а когато това бъде отказано, просто има нарушение на законите.
Защо тогава, трябва днес да приемаме вносни норми за третиране на малцинствата, и то от държави, където очевидно балансът още не е постигнат.
Фактът, че в САЩ транссексуалните имат право дори да служат във въоръжените сили, променя ли факта, че коефициентът на самоубийствата при тях е 44%. Фактът, че днес мъже се преследват, защото си позволяват да наричат жените с умалителни изрази, като „бебче“, „слънчице“, „тиквичке“, да не би да е променил статистиката, че едва 7% от главните изпълнителни директори на големите компании (според индекса FTSE 100) са жени? Ами фактът че чернокожите в САЩ вече са афроамериканци, а не „негри“, и че думата „негър“ вече е е позната като „думичката с Н“, да не би да променя отношението между убитите бели и чернокожи от органите по сигурността?
Натискът за политическа коректност много напомня за болшевизма.
Вярно, в България има домашно насилие. Има насилие на расова основа, както и такова, продиктувано от сексуалната ориентация на жертвите. Но този тип насилие не е държавна политика. Този тип насилие се третира като престъпност, и ако противодействието й се проваля, то се проваля, по същата причина, по която се проваля и противодействието на всички други престъпления.
Днес у нас е модерно да се внасят всякакви интелектуални и културни течения. Преди 15 години списанията ни ограмотяваха какво е метросексуалност, като най-вероятно идеята беше да се приучат мъжете, също като жените да ползват козметика и да ходят на солариум. Готов съм да се обзаложа на 99%, че това течение е замислено от индустрията и нейния пи-ар апарат.
На дневен ред се прeдлага Истанбулската конвенция, въпреки очевидните неясноти и възможности за двуяко тълкуване на нейните норми с всички произтичащи от това последствия, много от които непредвидими. Речитативът на хората, които лобират за истанбулската конвенция напълно съвпада с този на западните й поддръжници.
„Който е против конвенцията, подкрепя насилието над жените и дискриминацията над тях“. „Който използва обидни изрази срещу жени, хомосексуални и представители на други раси е расист“. „Нацизмът е започнал с реч на омразата и вижте докъде стигна“. Хората, които четат чуждестранна преса могат лесно да забележат как тези опорни точки се формират някъде на запад и лека полека стигат до консервативните източноевропейски общества.
Дали обаче западните общества, откъдето тръгват тези течения са постигнали своя баланс? Дали това, което се случва в САЩ, Англия, Белгия, Холандия и Германия е най-доброто? Трябва ли България да прегърне експериментални обществени течения, само защото нейните икономически и военни партньори са ги възприели? А защо да не се възползваме от свободата си да бъдем различни, до момента, когато стане ясно дали експериментът е бил успешен.
Има ли научни доказателста, че социалният експеримент, подет от западните общества, ще се окаже успешен?
Някой може ли да покаже научни доказателства, че хомосексуалните бракове са полезни за обществата, където са приети? А че осиновяването на деца от еднополови двойки е полезно за самите деца? Забележете, ако една еднополова двойка живее заедно, макар и без брак, тя не се преследва от властите в България. Отказът да се въведе статут на еднополовите бракове не е забрана за съжителството между еднополови двойки.
България обаче може да се поучи от историята си, и по-специално от опита с налагането на експериментални идеологии. Последният път, когато подобно нещо ни се случи, десетки хиляди бяха избити от комунистическия режим, селяните загубих земите си, градската буржоазия загуби предприятията си. Пламът, с който се налагат новите „ценности“, и по-точно обвиненията към хората, които ги отхвърлят, не приличат ли точно на болшевишкото „който не е с нас, е против нас“.
Болшевишките практики за налагане на модерни ценности трябва да срещнат отпор.
Най-вероятно Истанбулската конвенция ще мине. Най-вероятно е, еднополовите бракове да се узаконят. Може би дори еднополови двойки ще получат право да осиновяват деца. Много е вероятно дори образователната система да се преустрои така, че да наложи нетрадиционните разбирания като естествено положение на нещата.
Дали обаче това ще бъде полезно, няма да разберем в рамките на нашия живот. Ще минат десетилетия, а може дори и век преди днешните културни и интелектуални течения да се подложат на справедлива и безпристрастна оценка. Дотогава ще се нагледаме на тържеството на новите партизани. Вчерашни бездарници, утре ще се кичат с титлата „борци срещу нещо си“. Ще бъдат известни с нищо друго освен с гласовитостта си.
И нещо друго обаче ще е вярно. Ако преди 74 години комунизмът ни е натрапен със сила, евентуалното приемане на Истанбулската конвенция и всички натрапени стандарти за отбелязване на равенството между половете, расите и хората според тяхната сексуална ориентация, днес ще покажат нещо друго. През 1944 година България просто е слаба да се опълчи на Съветския съюз. Днес като общество имаме всички основания да покажем, че сме по-добри в в защитата на малцинствата и да отхвърлим предлаганите ни стандарти за поведение. Не защото сме лоши, а точно по обратната причина. Може би светът има какво да научи от нас.
към цялата статия